Wednesday, February 3, 2010

प्रकृति की अवधारणा

शब्द का अर्थ है प्रकृति प्रकृति "" या निर्माण और मानव शरीर के गठन का प्राकृतिक रूप में. Pra means the "beginning", "commencement" or "source of origin" and kruthi means "to perform" or "to form". प्रा "शुरुआत" का मतलब है, "प्रारंभ" या मूल के स्रोत "" और kruthi अर्थ है 'प्रदर्शन' या 'फॉर्म' के लिए. Put together, prakriti means "natural form" or "original form" or "original source". साथ में रखो, प्रकृति प्राकृतिक रूप "या" मूल रूप "या" मूल स्रोत का अर्थ होता है ". Disease occurs when there is a change in this original form at the psychological or physiological level. बीमारी तब होती है जब वहाँ मानसिक या शारीरिक स्तर पर यह मूल रूप में परिवर्तन है.
Ayurveda lays emphasis on examining the prakriti or the natural state of an individual first. आयुर्वेद प्रकृति या एक व्यक्ति के पहले प्राकृतिक राज्य की जांच पर जोर दिया जाता है. The disease vikruthi is examined later. रोग vikruthi बाद में जांच की है. While the expert in modern medicine analyses the disease, the Ayurvedic expert is also interested in the individual who is suffering from the disease. हालांकि आधुनिक चिकित्सा विश्लेषण में विशेषज्ञ रोग, आयुर्वेदिक विशेषज्ञ भी है जो इस रोग से पीड़ित है व्यक्ति में रुचि है.
Prakriti: The three types प्रकृति: तीन प्रकार
All material in the universe, animate or inanimate, is composed of five basic elements or Pancha Mahabhoothas - namely Akaasha , Vaayu , Teja , Jala and Prithvi . Akasha , or space, is omnipresent and all pervading, a substratum to the other four elements and due to its presence one can separate or differentiate material. Vaayu , or air, is responsible for the movement of all types and is vital for the existence of all creatures. Teja , or Agni , is the element of energy or heat. Jala , or Aapa , is the element of water essential for sustenance of life. ब्रह्मांड, सजीव या निर्जीव में सभी सामग्री, पाँच मूल तत्व या Pancha Mahabhoothas से बना - अर्थात् Akaasha, Vaayu, Teja, जला और पृथ्वी. Akasha, या स्थान है, सर्वव्यापी और सब तरफ फैल, अन्य चार और तत्वों के लिए एक आधार है अपनी उपस्थिति या सामग्री को अलग अलग कर सकते हैं एक की वजह से. Vaayu, या हवा है, सभी प्रकार के आंदोलन के लिए जिम्मेदार है और सभी प्राणियों के अस्तित्व के लिए महत्वपूर्ण है. Teja, या अग्नि, ऊर्जा या गर्मी का तत्व है. जला, या Aapa, जीवन के निर्वाह के लिए आवश्यक पानी का तत्व है. Prithvi, or earth, is responsible for structure and bulk of the material. पृथ्वी, या पृथ्वी, संरचना और सामग्री के थोक के लिए जिम्मेदार है.